Cercar...

diumenge, 25 de setembre del 2016


ELS GRANS INTERROGANTS D'INTERNET EN EL SISTEMA EDUCATIU

Avui en dia, Internet està a l’abast de gairebé tothom i sembla que estiguem en una altra època totalment diferent: l’esclat de les xarxes socials, la quantitat de dispositius de què disposem, la rapidesa amb la qual circula la informació... A més, ens trobem amb una nova generació: els nens, des de ben petits, aprenen a utilitzar mòbils, tabletes i d’altres amb una naturalitat excepcional. Això planteja un seguit de qüestions pel que fa a l’educació dels futurs ciutadans de la societat del segle XXI, perquè, aparentment, el món canvia molt més ràpid que no pas el Sistema Educatiu.
 
Autor: Vinigh (Wikimedia Commons); títol: Centro infantil San Pablo II. Riobamba-computación; llicència: Creative Commons "reconocimiento compartir igual"

Un d’aquests interrogants és l’autoritat: estem en un moment en què qualsevol pot fer-se expert en un tema, ja que Internet ofereix tot tipus d’informació. Per tant, quin paper li queda al mestre o professor si allò que està explicant els alumnes ho poden cercar fàcilment i en poc temps? Potser els nens haurien de tenir més llibertat i realitzar aprenentatges autònoms a través d’Internet. Això sí: és necessari que sàpiguen discriminar quina informació és de qualitat i quina és només una opinió. 

D’altra banda, cal fixar-se en la gran quantitat d’informació que es produeix dia a dia, a cada hora, a cada minut. Els alumnes també han d’aprendre a escollir què volen conèixer en profunditat i no quedar-se només amb idees generals.  

Un dels problemes més estesos i que és la causa que alguns professors estiguin en contra de l’ús d’Internet per realitzar treballs, és justament la còpia de la informació a la qual tothom pot accedir. Qui és l’autor d’unes idees de les quals tothom es pot apropiar? En la meva opinió, és un tema complicat que s’hauria de tractar a les aules del segle XXI.  

No cal oblidar la importància de les xarxes socials, on cada cop els seus usuaris són més joves, i molts cops els seus perfils són públics, de manera que qualsevol pot tenir accés a la seva privacitat i identitat. És un altre tema sobre el qual s’ha d’advertir els més petits, i crec que s’hauria de fer una educació en relació amb els grans riscos que pot tenir Internet.

Autor: Tumisu (Pixabay); títol: Medios de comunicación social;  llicència: Creative Commons "dominio público"

Aquests són alguns dels aspectes a tenir en compte que considero més importants, és a dir, també n’hi ha d’altres que no he esmenat. Com a conclusió personal, puc dir que en l’educació del segle XXI referida a Internet és fonamental l’autoaprenentatge, així com l’aprenentatge en grup, perquè entre tots construïm el coneixement i ens complementem els uns als altres (intel·ligència col·lectiva). També, hem de recordar que podem fer molt més que consumir informació: podem produir, per tant, aportar el nostre coneixement i compartir-lo amb els altres. Això ens ajudarà, a part, a desenvolupar la nostra creativitat, ja que les possibilitats per compartir informació a Internet són moltes. Per últim, una realitat que es pot explotar molt a les escoles és que estem connectats amb el món, la qual cosa permet als alumnes comunicar-se amb nens d’un altre país o cultura, entre d’altres oportunitats que ens brinda Internet.

*Validesa i fiabilitat de les fonts
Les fonts que he utilitzat per redactar aquest text són fiables perquè un article i els vídeos han estat extrets de la pàgina web de l’assignatura; l’altre article és vàlid perquè pertany a la Universitat de Granada.


Relacionat amb el tema:


Referències bibliogràfiques:


Llicència de Creative Commons

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada